tiistai 21. kesäkuuta 2016

Lissää Maurii

Laittelin lissää vadelmaa kasvama ku tuntu ett menekkii on.
Vadelma on yks kasvi ku viihty melkose hyvi meijä mäjel.
Alamaaki on semmone kuiva ja kivise sorttine vaikk onki
vanhaa pottupeltoo joka isoisäni sinn joskus raivan.
Vadelma penkkii on syyt perusta hualellisest.
Tänn aurinko paistaaki hyvin. Ehtoo erell vast kiaruu mettän taa.
 Vadelma ei tykkä mistä happamast savijöötikkä maast. Ravinteitaki saa oll
ja semmone kuahkee sorttine rinnemaa olis kaikkee paras.
Jossain ohjeis käsketä kyhät kohopenkki ja ainaki minust se on tärkkiä 
jos pohjall savee..mene ja tiedä mutt mä en oll kohopenkkei koskaa vadelmall
laittanu ja luulen ett tämmöne hiekkase multava maa ku on ni ei semmost vaaditakka.
Mull oll tyhjänäs tämmöne n.360x140cm alue.
Ole tuon maaha kompostii ja tuhkaa. Kevääll roimasi vähä kalkkii.
Ens tietyst piti viimise pääll perat rikkaruahot pois.
 Sit mä toin ussemma kuarma hevosepeet joka oll jo aikas maatunut tavaraa.
 Mullost kääntäes se tuntee jos vaikk tarvis heikka viell kohautta joukkoo.
Ei tarvin ja minust vaikutt ny kuohkeelt koko mullos. Yhtää ei klintan lapioo kii.
 Kosteet oll multa jo valmiiks mutt vett laahasi mont kannullist.
Juur nii monta ku aina toss kuapas laski. Sitt taime kuappaa.
Vadelma on siit oikke oikukas ett tonn kasvijuurii ei paran menn tramppama.
Kevyest romautetaa multtaa piän kerros pääll.
Käsipelill on hyvä tiivistell taimi maaha ja kastell taas.
Joka ikune taimi on hyvä tarkasta enne istutust. Joskus mun taimeissan
oll semmosii keltassi maroi. Ne oll jo juuret kalvan. 
Sain taimistolt uurelt tilall.
Tais oll silt ajalt ku mull kasos "preussenii" julmetu pitkä rivi tääll alamaall.
 Sitt tiätyst istuteta taime tollai hiukka vinoo niinku mull tapan tehrä..
Jokku istuttava ne sillai enemp kassaa mä jätä reilust välii.
Riippu tietyst lajikkeest tämäki mimmone väli ja riviväli on suotava.
Istutukse jälkke tiivistetä multa ja varota sohimast tota juuren niskaa. 
Jokku laittava muovii tai mansikkamuovii ja tekevä siihe sitt reijän taimell.
Mä en oll innostun muovist. Laitan piäne kerrokse sanomalehtee 
mullokse pääll ja jätä reilu rinkula taime ympärill.
Mun taimet on ny sit "Maurin makeaa" jota mull on toss aikasemmas
perustetuski vadelma penkis.
Maurin latvuksii ku typistä ni se kerrotaa pitävä kasvusto pensasmaisena.
Mä en mittä typistell ja en oll semmost vadelma viell nähny ett ilma
tukee pysyis pystys tai ainaki kovall tuulell se romahta kentturaa.
Voi oll ett näiss jossai uusis lajikkeis semmonenki löytyy. 
Mauri tekee hyvin sivuversoi ja on kestävä lajike.
 Tolpat mä sain lahjotuksen ja niit on viell varastos. 
Nämä ova jostain hevose aitauksest ja iha ku uusii.
Mullokse all menevä kärje mä veteli taas tervall.
Huamattavast kauemmi kestävä tuall maas märäntymät.
Erillaissi tukemis virityksii on mutt tämä on mun miälest paras meill.
 Koko helahoidon pääll mä veteli katett. 
Tais menn tähänki viis kärryllist ku siin mun ei tarvi
säästell ku saan hakee sitä haketuspaikalt. Tosin ny se hake loppu tähän.
Vajast löyty viell hyvää naruuki joka kestää muutama vuare ja sit vaihra taas uure.
Vasemmal pualell tull tollane huoltokäytävä ja siihe mä laitoin hiukka sepelii
katteen pääll ku siin mahtuu menee vaikk kottikärryll.
Huoltokäytävä portill ei oll verkko ku romuriittakahelin varastos 
löytyy noit metallisii airan pätkii mitä voi hyödyntää tässäki.
 Ränniverkko taas tolppain ympärill ni rastaat antava oll hakkee siell miss kuuluu 
sen ollakki ettei sitä kaikkee protkoteta toho nurmikoll.
Verkost on myös se hyöty ett linnut ei menn maat pitki tonn kasvustoo 
ja sielt nouse nokkima marjoi. Meill tämä toimii hyvin.
 Jotta vadelma sato onnistuu ni tarvii oll pölyttäjii. Jokase tolppa nokka löyty
sopivast romuriittakahelin vajast saviruukku. Saava ötökät huilat ruuku sisäll.
Samall se ruukku tiätyst suojaa tota tolpan yläpäätäki.
 Vanhemp vadelma penkki on täsä ja iha samall systeemill perustettu.
Kevääll mä perkasi siält voikukkii ja kuusen taimet pois. Lisäsi vähä hakett.
Vadelma penkin huolto on melkko helppoo täll systeemill.
Mull kasvaa liikaa täss näit versoi ku vadelma tartte valoo.
Ehkä mä hiukka uskallana tost harventaa.
Oikeell pualell mull täss kasvaa keltast vadelma olisko "Fallgoldii".
Keltase vadelma satoa antaneet versot mä katkase aina syksyll.
Punasilt vadelmilt se jää kevääsee..tai ei aina.
Sitä mä en tie miks keltasilt kuuluu syksyll katkast ne marjoneet versot.
 Vadelmast on ny tulos hyvä sato.
Mä odotan yltiöpäisest semmost tietys iha mahrotont satoo.
Katota kuin käy.
Laitoin tämä postaukse ku aatteli jos joku iha ekakertta vadelma istuttaa.
Tää on vaa yks systeemi täält Kahelinkulmalt.

8 kommenttia:

  1. Komee vattupenkki tuli ja sit satoa oottamaan, nam :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vadelma on mun herkku talvella ja tuoreena..
      mansikka ei talvella niinkään.

      Poista
  2. On se siistin näköinen!! Meillä on vaan yks rinne luonnonvattua. Alkoivat itte siinä kasvaa yhdessä vuohenputken kanssa, joten olkoon:)

    VastaaPoista
  3. Maureja ei voi olla koskaan liikaa! Hyvältä näyttää sinun vattupenkkisi!
    Minäkin siirtelin vanhoja maurejani tonne alas, uuteen vattupenkkiin. Siellä kun on se tönkkösavimaa, niin kuohkeutettiin paskalla ja möyhennettiin sekaisin. Sitten istutin uuteen multaan koholle vatuntaimet ja katoin sanomalehdillä. Vielä olki päälle ja vot, kun tuli komeeta. Toinen asia on sitten se, kuinka alkavat viihtymään. Nyt vielä näyttäisi hyvältä, kun ovat alkaneet kasvamaankin.
    Lisäksi sainkin muutamia taimia jotain toista vattua ja ostin kaksi keltaista vattua. Pari taimea mahtuisi vielä, joten taidan syksyllä siirtää tuolta vanhasta lisää. Vattu on niiiin hyvä marja!

    VastaaPoista
  4. Vattu on kyll niin helppohoitone ja satoisa.Uskon että uudessa paikassa vattusi viihtyy.

    VastaaPoista