maanantai 16. joulukuuta 2013

Maukka ja mä rhodolandiassa

Tänään olen paahtanut töitä ulkona koko valoisan ajan.
Lunta kun ei ole voi haravoida ja järjestellä pihapiiriä.
Myrskyn jäljiltä on piha täynnä havuja, oksia ja kaarnapaloja.
Kymmenen isoa kärryllistä haravoin jätettä pois. Nurmelta keräsin vain isommat oksat.
Voitteko kuvitella miten upeaa on kun saa kahdella kädellä tehdä jotakin!!
Vas.käden leikkauksesta tulee nyt kymmenen viikkoa ja nyt käsi sietää kiertoliikettä
ja toistuvaa liikettä kuten haravointia. Ihan mahdotonta painoa ei vielä voi nostaa..ehkä vain 30-40kg.
Kuntouttavaa työtä kaikki puutarha hommelit lienee.
Eilen illalla kävin puutarhavajalla kertomassa Maukalle (mun moottorisaha)
että huomenna sä poika joudut tämän mummelin käsiin!
Suulin taakse metsään olen alkanut tekemään rhodolandiaa.
Muutamia koivuja olen sieltä kaatanut ja enää kolme isompaa jöötiä jäljellä.
Pari vuotta olen kärrännyt kivien väliin maatumaan hapanta haravointi jätettä kuten tammenlehtiä.
Näihin kohtiin minun on tarkoitus istuttaa lisää alppiruusuja.
Nyt tämä Seija pisti hieman suunnitelmia uusiksi kun meni runtelemaan havupuita.
Pitkän huiskea mänty oli katkennut ja kaksiosainen latva lojui maassa.
Kiilasta huolimatta runko kaatuikin hieman erisuuntaan..harjoituksen puutetta..
Karsin latvukset ja rungon.Polttelin nuotiolla oksat.
Tässä täytyykin miettiä tarkkaan kun mänty on jäänyt koveloon..
pitänee lopunperin kaataa kummatkin. Toisena päivänä.
Juuri kun olin päässyt oikein savotta iskuun tuli pimeys..
sain kuitenkin aloittamani männyn tähän malliin valmiiksi.
Töiden lomassa tuli hieman suunniteltuakin, kuten aina.
 Keskellä rhodolandiaa on pieni lammikko.
Kuvan olen ottanut marraskuussa.
Tätä aluetta olen miettinyt mitähän ympärille voisi istuttaa?
Maa on hyvin hapanta ja mustikka tuntuu viihtyvän.
Polkuja olen rakennellut jo..
sekä pitkospuut..
Tähän aiheeseen täytynee palata. Teillä on kaikilla varmasti hyviä ehdotuksia
 kasvien valinnasta. Harmi kun olen ottanut niin vähän kuvia tästä projektista.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!


7 kommenttia:

  1. Ai että mää haluun kans oppia käyttämään meijän Huskua;D Setä musta kyllä ehdotti, että mulle pitäis hommata joku kevyempi malli. Voihan se kyllä olla parempi pysyä vaan uskollisena pokalle<3 Hommaahan se Mustilan ystävien kirja, niin sieltä löytyy paljon inspiksiä metsäpuutarhaa! Aivan upeaa kun sulla on tuolla kostea kohtakin, itse haaveilen kerrotusta renttkasta meidän ojalle tavallisen kaveriksi. Ja tietty keltakurjenmiekka on kans upea jos siis vaan pitää keltasesta. Keltaseen/limeen menee myös pieni, mutta kaunis kevätlinnunsilmä<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mustilan kirja laitettu ostos listalle..
      Hyvänen aika olin vallan unohtanut kevätlinnunsilmän..kaunis!
      Kiitos vinkeistä!

      Poista
  2. upea on sinulla projekti siellä.
    On mukavaa huomata miten ihanaa on kun kaikki paikat toimii. Ei sitä osaa arvostaakkaan ellei ole jotain rajoittavaa vaivaa kokenut. Nimim. Kokemusta on :)
    Moottorisaha on meillä aikoo mihin en koske, muutoin hoituu raskaammatkin hommat ja on ihanaa oikeen paiskia hommia...
    Mukavia hetkiä sinulle sinne rhodolandiaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lihakset kipeytyy mutta kuuluu asiaan..
      Minulle ei taas anneta sirkkeliä, ihmettelen!

      Poista
  3. Saniaiset ovat upeita, jalokielot, lemmikit...

    VastaaPoista