perjantai 20. maaliskuuta 2015

Kivihullu

No joo mä myännä ett ole.
 Siihe ei riitt mikkä pien ett on hiukka kahell..mä ole jo kroonikko.
Mä ole saan huamatukse siit ett mun puutarhas on jo liikka kivei.
Voikk puutarhas oll liikka kivei? Ei todellaka.
Jokaisen kevään ku lumet on sulan mä teen kivie tsekkaus kierrokse.
Mull on muutama paikk miss täyty käydä kartottamas tilanne.
Puutarhas ei aloteta mittä rojekti enne ku aines katsaus on selvä.
(Melke kaikk perenna penkit on mull kivill reunustett)
Ensin kurkata milt näyttä maakaatopaikall...
Nii pali komioi kivei. Tua punane lähte mun mukkaa se on varma se.
Taitaa oll siin mun nostamise äärirajoill. Koitta ain voi.
Tämmöses tilanttees munki kyynärpää ja selkä on iha täysi terve.
Tulee sellane ihme parantumine. Semmost ne kivet tekee.
(Mä ole käsittän ett miehet ei tykkä kiveist. Kyll uhota kui pali nosteta penkilt jne..
tömmössii rääpäleit ei sitt nostetakka. Huokaillaa vaa ett kyll on niiii raskasta)
 
Ompas upeitt klohmoi. Näist sais johonki rinteese pengerrykse. 
Tarvitaa kyll kunno kalusto siirtoo. Traktor ja trukki piikit.
Ny päästi asiaa tämä läjä onki aarre. Miksei tätä oll humautett meikäläise mäjel.
Täss onki laatoi, klohmoi, sälppä, sämpylöi ja paasei. Mikä löytö.
Kuten kuvasta huomaatte nii mukan aina mittanauha.
Meill tule Torstin kans kiirus. 
(Jos joku ei tier ni Torsti on mun lava-auto)

Sitt voidaanki siirtyy vanhall santkuapall.
Muutama hehtaari tämä alue on.
Oikke kiva ulkoilumaastoo nousuja ja laskuja.
Talve jälkke kannatta käydä kattomas mikä on tilanne...kivi tilanne siis.
Lumie mukan reunama alka pudotta seulapää kiviä alas rintteest.
Mä tunne tämä santkuapa ku oman käsiveskan tai ainaki taskun.
Oitis huama jos joku muuttun tai jottai räpelletty.
(Tämmöne muutama hehtaari kuappa on helpomp "hallit" ku työmaa muuttuva säännöt)
No kattokaas siin sitä on..uutt komiaa sämpylä kivee.
Tua jalkapallo tost vasemmalt meniki heti paremppa taltte.
Täll kuapall käy pali porukka hakemas kivii.
Tiäviarusta mihi autoll pääsee onki kolutt aika tyhjii.
Joku muuki tykkä näist kiveist.
Kyll mu tulee semmone tryffelipossu olo ku haen ain uusii paikkoi miss on pyärei kivii.
Nämä vaa alka olema vaikkeimmas paikoiss hakkee pois.
Hyvä nii ku keskusta ämmät..anteeks rouvat ei kovin pitkäll monttuu mene.
Toisaalt hyvä ettei uhmaa reunamii jos ei tiedä.
Kaatuneis puitte juurakois on aina kivoi kivei.
Vanhoill santpontuill on yleens kaikkee muutaki kamaa.
Tätä autoromuu mä ole ihmetell. Ollu montus todella kauan.
Pikkuhiljaa eri osaset vaa häviää..aina vaa riisutumpi malli.
Mikähä auto on mahtan olla? Kovin on suosittu ainaki.
Nakkilan konepaja lukee auton kyljes..tai ny ne pellit on maas.
Muutama kesä takaperi joku vei istuin toppauksetki..oll varmaa iha homees.
Kierros ei loppun tähä.
(On liian pitkä postaus tiedän)
Helmikuus mä postasi yhdest autitalos.  ( Linkki postauksee)
Ny talo oll vedet kokonas siliäks. Puuhella oll jäljell sokkeli lisäks.
Kaunis emaline kansi
Kiffeli niinku meill sanota
joku tyäkalu
Onk tämä sauna kiukkaa yläpää? Tost luukust heitetti vett kiveill.
Tämä on se pääjuttu. Kasa tiilii. Jukra näist saa vaikk mitä puutarhaa.
Ny pittä selvittä kenelt mä saa luva tähä hommaa.
Näin se etenee kevät tälläki rintamall.
Viikonloppu vapaat mullaki.



24 kommenttia:

  1. Täällä on toinen kivihullu. Isot ja pienet kivet, kaikki käy. Onneksi meillä on tontti, jossa jokaisella lapion pistolla löytyy lisää kiviä. Jostain syystä mies ei ymmärrä, että niitä pitää raahata muualta lisää. tottaki tätyy, sinä ymmärrät. Eilenkin toin tuolta ison järven rannasta kymmenkuntareilun nyrkin kokoista. kolme reissua jouduin tekemään auton luo parkkipaikalle, mutta tuli kuntoiltua.
    Miten sinä nuo suuret saat kuskattua kotiin? Minulla on peräkärry, mutta aina ei ole innokasta nostoapua (=mies).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kaikki kivet on niin hyviä.
      Kuskaan kotio lava-autolla mutta eihän naisen voimat ihan kaikkeen riitä..melko isotkin sinne saan heivattua kun lasken reunat ensin alas. Kovan kinumisen jälkeen voin saada miehestä nostoon apua...harvemmin.

      Poista
  2. Kyllä puutarhassa kiviä pitää olla! Seulanpääkiviä kuskatu pyörän etukorissa ja lähimetsiköstä vähän isompaa kantamalla ja pyörän tarakalla. Jos olisi isompi piha, kiviä olisi paljon enemmän. Mukavaa "kivenpyöritys" viikonloppua!! ;))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaiken sorttisii kivä tarvitaan. Vanhas ämpärissä olen minäkin pieniä kiviä tuonut kotiin..

      Poista
  3. Oiskoon tuossa kasassa jotain Ford-traktorin osia. Tuo sininen on jotenkin niin tuttu väri, meinaan pihalla töröttää samantapaista. On siinä muutakin romua näköjään, eikun aarretta. Mun ukko keräis heti tommoset aarteet pois tuolta :D...kiviä hän ei siedä ollenkaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä uskon ett siin romuläjäs on jotain muutaki tuon auton lisäksi.
      Ei meillä isäntä kauheesti kans kivistä tykkää..joutuu nostelee.

      Poista
  4. Toi puuhella olis aika kiva<3 Jos siitä sais vaikka kannen pois ja täyteen multaa ja mehikasveja?!
    Hienoja klohmoi kans;D Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt tuli just sitt semmone loistokas idea Minna! Kiitos!
      Soitteli kaikk naapurit läpi ja tavoitin omistaja. Hella on minun.
      kuljetuski jo järjesty. Täst teen postaukse myöhemmin.

      Poista
  5. Liityn hulluuteen ;)
    Oon raijannut kymmenien kilometrien päästä auton takakontissa kiviä, koska JUST NE kivet näytti NIIN hienolta, ja oli pakko saada omalle pihalle.Sain pään pyörityksiä osakseni.
    Kivissä on eroja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Auton takan määki ole ruijan kivei..meren rannalt lähtie..kivihullu ei tunne rajoja..hih

      Poista
  6. Mullapa on Välimerenkin rannalta raahattuja kivaloita. Tuo kipujen unohtuminen taitaa olla sitä paljon puhuttua kivillä parantamista.

    VastaaPoista
  7. Vastaukset
    1. Soitin jo omistajalle ja ehkä kuitenkin saan osan näistä tiilistä..

      Poista
  8. Mielenkiintoinen kivijuttu, kyllä kiviä pitää puutarhassa olla ja niiden eteen kannattaa tehdä etsintäretkiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja jos ei löydy kiviä niin ainakin tulee liikuntaa..hih

      Poista
  9. Kivet tuo luonnetta puutarhaan. Iso kasa vanhoja tiiliä on mullakin haaveissa. Hienoja aarteita tuolla autiotalon raunioilla.

    VastaaPoista
  10. Kyllä, kivet on niin mahtavia ja niitä ei voi olla liikaa. Naapurit ja kylän miehet ihmettelee, kun meillä kasataan kiviä pitkin pihaa, mutta siinäpä ihmettelevät!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naapuri meilläkin on vihjannut että eikös jo riittäisi..höh

      Poista
  11. Minäkin tykkään kivestä. Olen käyttänyt runsaasti luonnonkiveä ja vuolukiveä. - Ihanaa tuo sinun murteesi! Tyttäremme asuu Raumalla ja jotenkin murteesi tuntuisi menevän jonnekin sinne suuntaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä Anneli täss aika liki Raumaa keikutaan..vain kiven heitto..hih

      Poista
  12. Kuinka hyvin ymmärränkään tuota hulluutta! Minä olen raahannut jo viisi vuotta kiviä pihaani. Ei sellaista metsäreissua ole, etteikö joku möhkäre kainalossa kotiin tule. Tuo hella olisi ihan komea puutarhassa! Ja moni muukin esine. Nam, sanoisi naapurini, joka kerää ruosteromua kiviensä joukkoon puutarhassaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla pakkaa olemaan samapeli..ainakin takin taskuissa on pikkukiviä jos ei muuta. Ruosteista minullakin siellä sun täällä..

      Poista