tiistai 30. syyskuuta 2014

Ruoste

Fe2+ + 2OH → Fe(OH)2
4Fe(OH)2 + O2 → 2(Fe2O3 · H2O) + 2H2
joo täss olis tämmöne kemialline kaava ruosteest.
Rauta atomit hapettuu veden ja hapevaikutuksest eli ruoste on hydratoitunutt rauta-oksidia.
(Näist kaavoist mä en ymmär juurika mittä, mull toi kaava vois tarkottaa vaikk "tull kaffeell tääll on uutt pullaa")
No mutt aivan sama ruosteine romu on kuitenki mun makuuni!
Kierteli vanha kaatopaika laitamill ja tein pienii läytöjä..
Kaunis muotone vanha kaffepannu ja ei hiukkaka haitta vaikk pohja on rikk.
 Aika läjä läysi näit vanhoi sulake suojia vai mitä nämä ny sit on..
Tuo alune on varmast joku vuoka tms.
Nää posliini suojat soppii mun mielest puutarhas tolppain suojaks tai iha koristeeks.
 Täss autiotalo seinäs ne on viell alkuperäses käytös.
joku täss muotokieles puhuttaa mua niinku fiinist sanotaa.
Muutama vuas kuluu ni tämäki seinä rojahtaa maaha..mä odotan 
Tämä lampuvarjotime läpi kasvo jo koivu. Mä katkasi se koivutaime linkkuveittill ku
ehdottomast halusi tämä varjostime ehjän..täst saa tehty vaikk mitä!
Ruttojuuren lehdet alkava kans jo ruostumaa..
Korroosio iskee ja lopulta puhkoo ko jättimäise lehde niinku vanha tynnyrin
Tänäp mä suhautteli kokeeks takiaise kuivii oksii..
Sinkki kippoo laitoin vaa yksinkertasest punasii mustika varpuja ja kärsämöö.
Mä ole tehny päätökse etten ost olemattomi syksykukkia ruukkuihi, muut ku kanervaa.
Koristekaalit ja hopealanka taitaa kestä parhaite, mutt nekki jätä välii.
Huame onki sit jo lokakuu. 

10 kommenttia:

  1. Löytäisipä itsekin tuollaisia aarteita. Ostin kerran koristekaalin syysistutukseen ja se happani kuukaudessa. Luultavasti hoidon sitä huonosti, mutta sen jälkeen olen tyytynyt kanerviin. Ne ovat kestäviä ja kauniita. Tosin olen alkanut pohtia, kuinka ekologista niiden jonka syksyinen jätti tuotanto on? Eivät taida läheskään kaikki olla kotimaista alkuperää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja kaikis syyskukissaki on muovinen purkki. Tottakai niit purkkeja voi hyödyntää kasvatuksis sun muissa. Olen ajatellu ett sill rahalla saa perennojakin.

      Poista
  2. Upeita löytöjä, varsinkin nuo sulakesuojat ja tuo lampunvarjostin<3 Kauneimpia syysasetelmia saa ihan omalta kasvimaalta ja lähimettästä, kurpitsat vaan esille!

    VastaaPoista
  3. Ruosteessa on oma viehätyksensä. Olispa täälläkin jossain tuollainen vanha kaatopaikka... Metallinkeräyslaatikosta löytää joskus aarteita, vaikken tiedäkään, onko sieltä ihan luvallista ottaa mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaatopaikka on suljettu vuosia sitten mutta laitamilta löytyy vieläkin kaikkea sälää. Varovaisesti siellä tulee liikkua ettei vaan putoa mihinkään.

      Poista
  4. Oooo, huuli pyöreenä täällä lukee tämä. Löytöjä ja aarteita... Ihanaa oppia jotakin uutta ihan joka päivä,tämän kerran vierailusta opin uusia sanojakin ;) kiitos ja kumarrus, vielä lämmintä viikonloppua Sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruoste vaan on juuri sitä mikä sopii minun puutarhaani.

      Poista