tiistai 30. joulukuuta 2014

Kohnauksien vuosi 2014


Kohnauksill mä tarkota semmost ett kulje luonnos mutt sill on joku tavoite.
(Mun tavoitteen on aina myös liikkuminen mutt se ei yksistäs riitä, harvemmi mä lähde ns.lenkill)
Joku kohde vaikk autiotalo. Joku tarkkailu vaikk putkilokasvit, elukat jne..
Joki, järvi, mettät ja pellolaitamat tarjoaa vaa joskus yllättäviäkiä asioita eteen.
( Iha kaikist ei voi kirjoittaakka tai kuvat. Ne vaa jää kohnaaja pääkoppaa)
Yht vuatt rikkaampan mennä ettiipäi ja otetaa opiks monest luonnon ihmeist ja elementeist.
Uskosi ett pikkase vuode aikan ole oppinukki uutt. Opittavaa riittää!
Monest paikast on tull se vakipaikk tai paikk mihi mä palaan viell.
Pariin kohnaus kohteese mä ole oikke tykästyn jos nii voi sanoo, en tie..
Tammikuus 2014 otett tämä kuva.
Tammikuu kuva kansioit ova täynn puit, vesistöi ja pikkase lumissi maisemii.
 Helmikuus 2014. Kuva otett Kauttua ruukilt.
Helmikuu on muutenki taitan oll semmone ruukin kuukaus.
Kuvii ainaki on napsit vanhoist rakennuksist ja koskest.
Kiinnostuin ruukin historiast ja sitäki pikkase opiskeli.
 Maaliskuus jäi mielee ku mä opetteli lentämist.
Meinaa ku maa petti jalkoje alta enkä tietän ett siell on kellari alla.
No isänt mist mun sit arestii etten yksinäs saanu mettis kulkee.
Ei jaksan kaua pittää mua arestis oll se vertta henkie pääll käypä koko aresti.
Muutama reissu tehtiinki sitt äitee kans kimpas.
Löydetti harmaa tölli ja kaikee muutki kivaa.
Maaliskuus olen monast kohnan isol järvell.  Lintutornitki astu kuvioo.
Huhtikuus mä tein kierrokse kaikis elukaitte ruokinta paikois.
(Täst asiast en voi kirjoitta enemppä ettenk syväst loukkaa asianosassii.
Mull on liia vahvat mielipitteet)
Huhtikuus (loppupualell) saapuki sitt kurkii. Niit oll aika paljo.
Tämä kuva on napat myähä ehtooll ku palasi mökilt.
Toukokuus mä olin reissus kartan kans. Kävi niinku tyävahinko.
Voisik tähä kohta lainat lauset; "Entine suunnistaja ja nykyine erakko"
Nii mä meni mettää eksymä!Löysi sitt tälläse autiotalo pihaa.
Molekyylit oll kauhee negatiiviset. Poiski sitt osasi ku hokasi miss meni vikaa.
Toukukuus tull muutaki negatiivist palautett kotijoukoilt.
Huusholli oll muuttun rytökärpä pesäks! Kevät ovaa kerra vuares jos ei joku asukki
siell siivoo ni olkoo..mä ole ulkon. En ainaka kevääll jaksa mittä verhoje rusetei tai muut söpöstelyy.
Toukuus olin kesälomall.
Toukokuu kuva kansiot on täynn luonno kevättä!
Mä opiskeli kasvei sillai ett kirjasivu käännyi hiirekorvill.
Piti kuahat uudell MPee kans mutt siirryin polkumasiinaa.
Painoo putos vaikk söin ku hevone.
Kesäkuu kohnaukset oll ankarii. Kasvei ja kaikkee kivoi löytöi.
Kesäkuus en juurika taitan nukkuukka.
 Mä hurahdi täysi tähä huumaa.
Kulji soill ja mettis. Mahdoikk käyr töiss? Vissii.
Yälläki mä nautein kaikist äänist, tuoksuist ja tunnelmist.
Ihmetteli vaa ku ihmise istuva sisäll ja vahtaava telkkarii.
 Kesäkuu loppupualell niittyill oll erityine tunnelma.
Mä kävein ussein mökill ehtooll myähää uimas.
 Tämä kuva on otett heinäkuus ku kanervat alko kukkimaa.
Putkilokasvit ja erillaiset ohdakkeet täyttää kuvakansiot.
Autiotaloi löytyi..
 Heinäkuu lopull pellot rupes lähettämä mull viestei..kaunista.
Mielee jäävin muisto oll ku ketun penikat leikkivät keskenäs.
Elokuus mä kuvasi upean aurinko pellon.
Naapuri kunnas kävin kohnaamas tälläki reissull.
Tässäki kuvas on oltu autiotalo raunioill.
Syyskuus siell kukki kauniist kultapallot. Talo ja navetta on poissa.
Mahdoto määrä tull tehtyy mettäreissui sinne sun tänne.
Syyskuu on semmone ku saapuu taivaall värit.
Järvell tull kohnattuu monta ehtoot.
Syyskuu värit mettiskä ei ole ollenka pahoja..
muistan ett täss kohtaa istuin pitkään kivellä ja mietin ett kesä on ohitte
Lokakuu väriä pellon laitamalla.
Myrskyä Porin Reposaaressa
Lokakuust jäi mielee semmone autiotalo reissu ku oli menos talo vintill.
Lykkäsi pääni luukust ja näin tämä näkymä. Kauhiaa ku mä huusi..
Kaikest hualimatt talos oll kauniit virkatut verhot..
Marraskuu kuvat on jotenki apeita. Aina vaa saroi ja sitt ku paisto aurinko nii
mä oli juur varmaa sen päivä töiss. Vaikk oll lämmint ni en tehnyt mittä
mahdottomii kohnauksii. Jotenki kaikk men päin peetä. Joskus vaa on nii sitäki.
Täss on yks epäkurantti kuva jossa peuraki näyttää mull ett mitä määki sust ajattele!
Semmost se harmaat se marraskuu niinku tämäki kuva.
Joulukuu alus mä löysin taas intoni kartta retkeilyy.
Löysi uude kiva lammiko minne sitt täyty kevääll ittes ehdottomast änket.
Ei lammikkoo vaa se rannall.Varmast on lintuja.
Joulukuus saapu rastaat. Niit oll aina jokapualell ja paljo.
Mä löysi paikan miss haapoje runkot on iha kupari värissi.
En vieläkä tiä mist johtuu.
ja sitt tull lunt, pakkast, sumuu, aurinkoo..eikä vieläkä se kevät.
Tänäp oli sitt luistelemas ekakertta järve jääll. Nollakelist huolimatt kävei viima.
Vaikk oll villapaittaa ja fleece hupparii ja tavallise tönkkö olo sen pualee tull pikkase vilu.
No ei se mittä ku luut säily ehjän, en kaatun.

Kiitos ny ku jaksoit lukkee ja kattoo kuvii.







34 kommenttia:

  1. Mukava vuodenkierto kuvina.
    Hyvää tulevaa vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Rantis! Hyvää tulevaa vuotta sinullekin toivotan!

      Poista
  2. Hyvää ja onnellista Uutta Vuotta ja paljon mielenkiintoisia uusia kohnauksia sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marja ja samoin sinulle onnekasta vuotta 2015

      Poista
  3. Tällaisia kuvia katselee oikein mielellään ja toki lukeekin, tykkään niin pirusti kun murteella kerrot meille.. Kiitos sinulle vuodesta TainaT ja oikein mahtavaa tulevaa vuotta sinulle sekä perheellesi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikke pali kiitos sinulle Tanni! Onnekasta tulevaa vuotta sinnepäin!

      Poista
  4. Innostusta säiden havannointiin!
    Hyvää Uutta Vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti innostun säihin ja pitää perehtyä hieman aluksi kaikkeen. Hyvää Uutta Vuotta sinulle!

      Poista
  5. Paljon olet ehtinyt. Hauska kooste menneestä. Hyvää uutta vuotta myös sinne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikee kummaa mutta kivaa tarjoo luonto..puutarhan lisäksi.
      Oikke hyvää uutta vuotta!

      Poista
  6. Ihana postaus ja kauniita kuvia, niistä saanen nauttia myös tulevana vuonna:)
    Hyvää uutta vuotta sinulle!

    VastaaPoista
  7. Ihania nuo vaelluksesi luonnossa ja autiotuvilla ♥
    Hyvää uutta vuotta, tänään oli jo keväinen tuulahdus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä niin odotan kevättä ja luonnon heräämistä.
      Hyvää uutta vuotta!

      Poista
  8. Olipa Sinullakin kaikkea kivaa kuluvana vuonna, ihania kuvia! Oikein ihanaa alkavaa uutta vuotta! On joskus niin hyvä rauhoittua ja pysähtyä vain katselemaan, kaikkea kaunista on kyllä ympärillä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä paljon tuli kohnattua ja nähtyä kaikke kivaa.
      Mahdottomasti onnea vuodelle 2015

      Poista
  9. Paljon on mahtunut vuoteesi. En ole koskaan nähnyt leikkiviä ketunpoikasia, varmasti ihana näky! Hyvää uutta vuotta!

    VastaaPoista
  10. Kiitos Sarah..juu ihania pikku kettuja hyppelemässä pellolla. En voinu kuvata en pystynyt näytös oli niin upea. Hyvää uutta vuotta sinullekkin.

    VastaaPoista
  11. Hei sinähän taidat olla yhtä paha ulkoholisti, niinkun minäkin. Keväällä sisällä olo on rangaistusta Sinun juttuja pittää alkaa seuraamaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa Kahelinkulmalle Stiina. Kyllä se ulkoilu on kaikinpuolin poikaa!Joskus voi vaan istuskella ja oleilla pellonlaitamilla ja seurata luontoa.Jos joudun olemaan kolmekin päivää sisällä alkaa hermot kiristymään..huoks

      Poista
  12. Voisikohan tästä kohnaamisesta saada tartunnan? Tätä lukiessa huomasin, miten pahasti olen juuttunut sisälle kun sairastelu välillä pakotti. Nyt ei pakota, siispä kohnaamaan! Kiitos virikkeistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos olet luonto ihminen taitaa tarttuminen tapahtua aika herkästikin. Kohnaaminen on siitä kivaa että kaikke kivaa ylläreitä löytyy ihan kotikulmilta.

      Poista
  13. Hieno kooste menneestä vuodesta. Antoisaa vuotta 2015!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Heidi-Maaria ja antoisaa tätä vuotta sinullekkin!

      Poista
  14. Ihania kohnauksia sinulla!! Jatka samaan malliin vuodelle 2015. Minäkin olen yrittänyt aina joka kesä tutustua johonkin uuteen, kuten yksi kesä esim. meni hyönteisten tutkimiseen, yksi uusien yrttien kanssa, yksi siirappien kanssa. Mutta nyt olen juuttunut ruusuihin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Leila! Sinä oletkin varsinainen ruusujen asiantuntija!

      Poista
  15. Hyvää uutta vuotta 2015! Antoisia kohnauksia tällekin vuodelle! Kohnaaminen on kivaa :) Tämä vuosi katsaus oli kiva lukea ja kaunis katsella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kohnaus on minusta hyvä liikuntaa ja ylläreitä täynnä.

      Poista
  16. Upea postaus! Hyvää uutta vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maarit ja hyvää uutta vuotta sinullekkin!

      Poista
  17. Paljon lisää kohnauksia odotellen,kohnaamisesi tuottaa upeita otoksia!
    Ja oikein kohnaus-rikasta uutta vuotta 2015 <3

    VastaaPoista