sunnuntai 3. heinäkuuta 2016

Mesiangervo

...lienee juur se keskikesän kukka jonka kaikk varmast tuntee.
Mull mesiangervon kukinta on merkki heinäkuust ja siitä ett on tultu
juur siihen kypsään kesän hetke jost toivottovast hissuksee hiivitä
 kohti syksyä loppukesää.
Mesiangervo lienee kasvi joka jakaa mielipiteit..
toiset tykkäävä ja taas toiset ei voi siettä.
Liila kiva kukka lienee partasuti..tai vissi joku huopaohdake.
 Mesiangervoll on pikkase tympee tuoksu kyll.
Mä tykkää kukinnost ja erityisest ku se kukinto jää kivast talventörröttäjäks.
Joskus näkee ku peuran polkuje vierus on mesiangervoje päät syöty..
tulee eittämät mielee et peurall on oll pääkippee.
Kasvi ku sisältää samaa happoo ku Asperiinis on.
Mesiangervo viihtyy hyvi kosteemmis paikois kute tämmösis
peltoje reunamis ja ojis.
Olen mä tavan kasvii aika kuivissaki paikois mut aikas kituu
tuntuu oleva kukinta sillo.
Olen siirtän mesiangervoo puutarhaanki, meinaa lammikon parttaall.
Kasvi on melkone maanpeittäjä.
Kasvusto läpitte ei oikke pienemmä pääs ittees tunkema.
Vuosii menee itäneelt mesiangervo siemenelt enne ku se kukas on..
luulis ett olis helppo pääst eroo jos ett kasvist tykkää.
Monast mesiangervo kasvaa kimpas maitohorsman kans.
Hyvi ne soppii yhtee niinku väreiltäs.
Kukinta kyll tuo valooki tämmösee hämärtyvää heinäkuu iltaa.
Mut tää uljas putkikasvi on mun ehdoton suosikki..
voittaja fiiliksel tunkee ittes mesiangervo kasvutosto läpitte.

Mukava viikonlopun jatkoja kaikill.

14 kommenttia:

  1. Kostias tykkää olla, joo. Nykki on pihansyrijäs lillutellu vesiojas varpahiansa koko kesän......öhöm...mulla taitaa kimppakasvina olla....nokkoosia ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nua nokkoset tietyst on ussein mesiangervo kans kimpas..

      Poista
  2. Kaunista kukintaa. Kyllä luonnonkukat ovat kauniita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja aatteli ett kukaan ei noit istutuksii tarkemmi suunnitell..

      Poista
  3. Joo, minustakin mesiangervo ja maitohorsma näyttävät niin kauniille yhdessä!

    VastaaPoista
  4. Mesiangervo on minusta hyvän tuoksuinen, ainakin pienissä määrin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii on ja ehtoisi se imelän olone tuoksu leijailee kivast kaukaaki.

      Poista
  5. Mesiangervo sopii leivontaan! Eilen tein mesiangervoisia pikkuleipiä ja mesiangervo kahvikakun. On namia!
    Saunassa istun näihin aikoihin jalat vadissa, missä on mesiangervon kukkia.
    Olen himoinnut puutarhaani sitä vaaleanpunakukkaista mesiangervoa. Se olisi kyllä niin ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mesiangervo on paljon käytetty..oon kuullu et jokkut tekee siit teehe aineksii jne..
      Tarkoitat varmaa sitä preeria angervoo se vaaleanpunane.

      Poista
  6. Vastaukset
    1. Kukintaa uusii joskus syksyll myöhemmin, riippuu varmaa kesäst. Tulee semmosii muutamii yksittäisii kukkii

      Poista
  7. Minä tykkään mesiangervosta ja olen iloinen, kun sitä kasvaa pihani reunalla. Tuoksu kuuluu niin heinäkuisiin päiviin.

    VastaaPoista